Mangårdsbyggnaden

Hydinge Mellangård är byggd år 1717 och låg tidigare i Hydinge by mellan Södergården och Norrgården, den flyttades hit i mitten av 1800-talet i ett av de skiften som då förekom över hela landet. Först var det en egen lantbruksfastighet men den såldes i slutet av 1800-talet till Storgården.

Efter några år köptes hus och tomt tillbaka. Fram till 1946 bodde syskonen Carl och Hilma Andersson här. De dog båda två den 2 januari. Fastigheten blev då till salu och efter en del turer köptes den av hembygdsföreningen som bildades 1947. Föreningens förste ordförande var byggmästare David Skärstrand i Hydingsberg. Fram till 1981 hade föreningen övervåningen uthyrd och hyresgästen skötte trädgården.

Samlingarna

Mangårdsbyggnaden innehåller omfattande samlingar av husgeråd, möbler, verktyg och "apparater" som skänktes av många personer och dödsbon i socknen.

Storstugan finner man på n b. Innanför dörren står en orgel tillverkad av Anders Norlings morfar. En dragkista (byrå) har tillhört Gustav Anderssom som var far till de båda syskonen som var de sista boende i Mellangården, alltså just detta hus.  En soffa är från 1840. Bordet i mitten av rummet kommer från Solberga och vaggan kommer från Bersebo. Skåpet kommer från Kyrksäter. Barnvagnen och nappflaskan har tillhört John Unell. Rullstolen är från åldersdomshemmet (Åbacka) i Sya.