Sya Hembygdsförening

Spikmaskinen "Ettan" Nytillskottet 2014

En spikmaskin som har sin härkomst från Åsbrohammars Bruk i Närke och härstammar från 1897. Spikmaskinen demonstrerades på världsutställningen i Stockholm detta år och demonstrerades av Axel Ekblad, som vigde hela sitt verksamma liv åt företaget. Först i Åsbrofabriken, vid flytten till Spångsholm 1903 följde Axel med och avtackades slutligen 1955, efter 64 års anställning. Det är det ingen som klarar av att slå idag.

Spikmaskinen stal all uppmärksamhet till sig vid världsutställningen och fick bara köras begränsade timmar för att inte avfolka de övriga utställarnas maskinplatser. Maskinen med benämningen "Ettan" var sedan i bruk i Spångsholm ända till 1947. Sedan 1948 har den sedan ingått i Tekniska Museets samlingar, fram till för ett antal år sedan.

Sven-Arne Wiquist, eldsjäl i föreningen besökte Tekniska Museet för att titta på "Ettan", men kunde inte hitta den någonstans. Kontakt med personer på Museet gav inget resultat till att börja med. Maskinen fanns inte där. Till slut efter kontakt med Gruppchefen föremål (Kjell Karlsson) ledde spåren till ett förråd i Stockholms utkanter, undangömd för allmänheten.

Då vidtog Sven-Arnes idoga arbete med att få maskinen till Sya, där den har sitt ursprung och där den egentligen hör hemma. Depositionsavtal som Hembygdsföreningen önskade var en omöjlighet, då den varianten inte längre finns. Däremot träffades en överenskommelse om "Låneavtal", som nu resulterat i att  "Ettan" är utlånad till Sya Hembygdsgård, där den definitivt har en bättre plats och återbördad till hemorten efter alla år. Lånetiden är begränsad, men vem vet och inte minst hoppas föreningen att den får förbli där. Där hör den definitivt bättre hemma och kan beses   av besökare vid Hembygdsgården i Sya, där mycket annat från Brukets tid finns bevarat.

:) :( :D ;) :| :P |-) (inlove) :O ;( :@ 8-) :S (flower) (heart) (star)